Met een flinke dosis lef, creativiteit en Flevolandse pioniersgeest heeft de stichting Roggebotzand een route in de polder aangelegd die nationaal geroemd wordt door MTB-experts. Voorzitter Hendrik-Jan Roest vertelt over zijn passie voor de route en hoe je tienduizenden mountainbikers naar de polder lokt.
“Als ik een alternatieve top 10 van Nederlandse MTB-routes zou samenstellen, dan stond Dronten erin.” Was getekend, André Deunhouwer. De MTB-goeroe heeft zich met zijn platform MTB Challenge ten doel gesteld om alle 240 routes in Nederland te fietsen. Natuurlijk kan Roggebotzand bij Dronten niet opboksen tegen de natuurpracht van Zuid-Limburg of de Veluwezoom. Maar ‘Dronten’ komt wel in Deunhouwers alternatieve top 10 van mooiste MTB-routes van Nederland. Hij roemt vooral de speciale features die zijn aangelegd. “Het is de trend om meer uitdaging in routes te stoppen en daar spelen ze bij deze route goed op in. Verder loopt de track door een mooi natuurgebied.”
Hendrik-Jan Roest is stiekem wel een beetje trots op de lovende woorden van de MTB-expert. Ook op het feit dat de route sinds de opening in 2015 al meer dan 100.000 keer is gefietst door bijna 20.000 mountainbikers. En op de top 10 notering die de route kreeg op het toonaangevende platform MTBroutes.nl. “We worden genoemd als de ‘dark horse’ onder de MTB-routes. Dat een polderroute zulke hoge ogen gooit, maakt me trots. Maar ook het onderhoudsteam is trots op onze route. Dat leeft echt binnen de onderhoudsgroep.”
Dan te bedenken dat er voor 2015 nog helemaal geen MTB-route in Roggebotzand lag. Dit (naald)bos is gelegen op een drooggevallen zandbank in het noordoosten van de Flevopolder. Eigenaar Staatsbosbeheer zag dat wandelaars en fietsers de paden door elkaar heen gebruikten, met de nodige conflicten tot gevolg. Staatsbosbeheer benaderde onder andere Roest, die in het bestuur zat van de plaatselijke club STG Dronten, met de vraag of hij wilde meewerken aan de aanleg van een MTB-route. “Toen we met de boswachters door het bos reden, was ik verbaasd over de variëteit van het bos en de mogelijkheden die Staatsbosbeheer aangaf.”
Met een clubje van ongeveer zes pioniers werd keihard gewerkt en in de herfst van 2015 had Dronten een 21 kilometer lange MTB-route. In de tussentijd is de route flink verbeterd en is er een fanatiek vrijwilligersteam geformeerd dat zich bezighoudt met het onderhouden en upgraden. De WhatsApp-groep van het onderhoudsteam telt ongeveer vijftig vrijwilligers. In de zomerperiode is er elke tweede woensdagavond van de maand een onderhoudsbijeenkomst. In de winterperiode vindt deze plaats op de tweede zaterdagochtend van de maand. De bijeenkomsten trekken telkens zo’n vijftien tot twintig vrijwilligers. “In je eentje werken zet niet zoveel zoden aan dijk. Maar met een man of drie, vier heb je binnen een avondje een kombocht aangelegd. Dan wordt het leuk.”
Roest haalt veel plezier uit de onderhoudsdagen met de andere vrijwilligers. “De saamhorigheid is groot. Het is mooi om in een groep bezig te zijn met je hobby. Je bouwt bovendien iets waarvan je zelf gebruikmaakt. Fietsend door een zelf aangelegde kombocht, denk je al gauw: die heb ik toch effe mooi aangelegd! Verder is het fijn dat je waardering krijgt van andere MTB’ers. Tijdens de onderhoudsdagen zelf, maar ook via sociale media.”
Maar hoe hebben ze het voor elkaar gekregen om zo’n aantrekkelijke route in de polder te bouwen? Natuurlijk is er optimaal gebruikgemaakt van de aanwezige hoogteverschillen. De ‘Mount Roggebot’, een zandbult in het parcours, wordt van meerdere kanten beklommen en afgedaald. Maar het is toch vooral de lef en pioniersgeest van de onderhoudsgroep die het onderscheid maken. Neem het nieuwe segment ‘De Boskalis’. Dat bestaat uit drie rock gardens met grote stenen, steile klimmetjes, flowy afdalingen en een tunnelbuis waar je doorheen fietst. Voor de minder geoefende MTB’er heeft dit segment een tweede lijn zonder technische elementen.
Deze spectaculaire lus heeft de stichting kunnen bouwen, als onderdeel van maatschappelijke compensatie van een dijkverzwaringsproject, dat aannemer Boskalis heeft uitgevoerd. “Via via hoorden we dat het dijkverzwaringsproject de kans bood om de MTB-route te upgraden. We hebben ons plan ingediend en uiteindelijk is het goedgekeurd”, legt Roest uit. “Boskalis leverde de stenen, tunnelbuizen, materialen en machines. Met hulp van onze vrijwilligers konden we met relatief weinig middelen een gave upgrade uitvoeren.”
Maar ook het segment dat bekendstaat als de ‘vijfsprong’ is tot stand gekomen als gevolg van lef en pioniersmentaliteit. Op deze lus kun je achtjes rijden, over features als een brug met ‘toilet bowl’ (afdaling via 360 graden-bocht), pumptrack en afdaling met rockgarden. “We zijn samen gaan zitten met de vraag: wat zouden we gaaf vinden om te bouwen? Vervolgens hebben we een plan gemaakt en zijn gaan kijken wat er nodig was om het te realiseren. Zo simpel is het eigenlijk.”
De club MTB-liefhebbers maakt er een sport van om sponsors te regelen voor het upgraden van de route. Accu Flevoland, een leverancier van accu’s, werd naamsponsor van nieuwe vijfsprong-segment. Het bedrijf 123 Verhuur en een bevriende aannemer sponsorden machines. In de onderhoudsgroep zit dan weer een vrijwilliger die het spul kan bedienen. “Je bent wel een paar zaterdagen bezig, maar met een shovel en een kraan kon je een heel eind.” Daarbij: een groot bouwwerk trekt ook extra vrijwilligers. “Liefhebbers vinden het mooi om samen aan een gave feature te bouwen.”
De les die andere routebouwers van het succes van ‘Dronten’ kunnen trekken? “Durven dromen”, zegt Roest. Maak een plan en organiseer dat je het voor elkaar kunt krijgen. Zo kun je zelfs van een polderroute een leuke uitdaging maken.”
Heb je vragen of wil je zelf als vrijwilliger aan de slag op een van de Flevolandse mountainbikeroutes? Stuur dan een mail aan info@sportflevo.nl zodat wij je in contact kunnen brengen met de routebouwers in jouw gemeente.